

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Nedir?
Bireyin kendini tanıması, gerçekçi kararlar alabilmesi, potansiyelini geliştirebilmesi, sorunlarla baş edebilmesi ve çevresine uyum sağlayabilmesi için uzman kişilerce sunulan hizmetlerdir. Psikolojik danışma ve rehberlik; okulda başarı ve akademik gelişme, bireysel ve toplumsal ilişkiler, kişisel, eğitsel ve meslekî gelişim alanlarında grupla veya bireysel olarak öğrencilere, ihtiyaçlarını karşılamaları, sorunlarını gidermelerinde sistemli ve profesyonel bir yardım süreci ve hizmetleridir. Rehberlik hizmetleri eğitim programlarının ayrılmaz ve tamamlayıcı bir parçasını oluşturmaktadır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma 'da;
• Öğretmen, • Öğrenci, • Velilere hizmet verilmektedir.
Rehberliğin İlkeleri Nelerdir?
- GİZLİLİK esastır. (Elde edilen bilgiler sadece sınıf ve okul rehber öğretmenlerinin arasında kalacak; bireysel görüşmeler ise okul rehber öğretmeni ile öğrenci arasında gizliliğini koruyacaktır).
- BİREYSEL FARKLILIKLARA SAYGI esastır.
- Rehberlik hizmetleri TÜM ÖĞRENCİLERE yöneliktir.
- Kişinin İÇ DÜNYASINA yönelmeyi hedefler.
Rehberlik hizmetlerinde not alma ve sınıf geçme değil, KENDİNİ ANLAMA ve DEĞERLENDİRME vardır.
MEHMET AKİF ERSOY İMAM HATİP ORTAOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ VELİ MEKTUBU
Değerli Velimiz;
Sizlere toplumun olmazsa olmaz değeri olan "SAYGI" dan bahsetmek istiyoruz. Saygı hayatımızın her döneminde önem verilen değerlerden biridir. Saygı; değeri, üstünlüğü, yaşlılığı, yararlılığı, kutsallığı dolayısıyla bir kimseye, bir şeye karşı dikkatli, özenli, ölçülü davranmaya sebep olan sevgi duygusu, hürmet, ihtiram anlamına gelir.
Ayrıca insanların dili, ırkı, cinsiyeti ne olursa olsun, ayırmadan farklılıklarını kabul etmektir. Saygı, otomatik olarak gelen bir değer değildir; kazanılması, üzerinde emek harcanması gerekir.
Bir ihtiyara otobüste yer vermek, bir saygı davranışıdır. Karşısında konuşan kişiyi dinlemek, konuşan kişiye verilen değer ve saygı ifadesidir.
Bir toplumda anneye, babaya saygı gösterilmezse veya tüm insanlar birbirlerine olan saygısını kaybederlerse o toplumda huzursuzluk oluşur ve suç oranları yükselir. Birbirlerine saygı ile yaklaşan toplumlarda ise suç oranları azalır.
Saygının öğrencilerimizde yerleşmesi, kalıcı olabilmesi için okulumuzda bu değerle ilgili aşağıdaki konularda etkinlikler yapmayı düşünüyoruz:
-Özsaygı
-Aile büyüklerine saygı
-Çevreye ve doğaya saygı
-Kutsal değerlere saygı
-Ecdada (Türk Büyükleri ve Atalarımıza) saygı
-Fikirlere saygı
-Öğretmene saygı
Saygı değerini işlerken siz değerli velilerimizin destekleri de bizim için çok önemlidir. Sizlerden evinizde bu konuyla ilgili daha hassas davranmanızı istiyoruz.
Saygılı Çocuklar Yetiştirmek İsteyen Anne- Babaların Tutumları Nasıl Olmalıdır?
• Çocuğunuzun her insanın farklı özelliklere sahip olsa da eşit haklara sahip olduğunu anlamasına yardımcı olabilirsiniz.
• Sizin insanlara her zaman saygılı olduğunuza dair çocuğunuzun tanık olacağı bir ortam oluşturarak ona doğru rehberlik yapabilirsiniz.
• Başkalarına karşı kaba ve saygısız davranışları için konuyla ilgili farkındalık kazandırmaya çalışarak yaptığının neden yanlış olduğunu anlatabilirsiniz.
• Çocuğunuzun yanlış davranışlarını eleştirirken kişiliğine değil, davranışlarına odaklanarak kendine saygı duyması konusunda ona yardımcı olabilirsiniz.
• Doğru karar ve davranışlarında onu takdir edip yanlışlarında da yanında olduğunuzu hissettirebilirsiniz.
• Çocuğunuza teşekkür etmeyi ve özür dilemeyi öğretebilirsiniz. Özür dileme ve teşekkür etme alışkanlığını kazandırmak için yeri geldikçe özür dileyip siz de teşekkür edebilirsiniz.
• Küçük yaştan itibaren sadece diğer insanlara değil, çocuğunuzun çevresindeki bütün varlıklara saygı duymasını öğretebilirsiniz.
Anne-Babalar Neler Yapmalı?
Çocuğun yüzüne karşı kötü söz söylemeyin ve eleştiri yapmayın.
Yaptığı güzel davranış ve yerine getirdiği görevler için çocuğunuza mutlaka teşekkür edin.
Çocuğunuzu alaya almayın.
Çocuğunuzun sözünü kesmeden, gözlerinin içine bakarak onu dinleyebilir; odasının kapısını tıklatarak girebilir, kararlar alırken ona da fikrini sorabilirsiniz.
Çocuklar kişisel farklılıkların kabulünü sizden öğrenirler. Herhangi bir seçiminde çocuğunuza 'Demek bunu seçtin! Zevkler farklı olabilir!' diyebilirsiniz.
Gazete ve dergilerdeki resimlerde saygılı davranışlar sergileyen resimleri birlikte bulmaya çalışabilirsiniz. Bulduktan sonra da 'Sence neden saygın görünüyor?' diye sorabilirsiniz. Böylelikle hem çocuğunuzun 'Saygılı olmak' ifadesinden ne anladığını öğrenirsiniz hem de siz anlaşılması gerekeni ifade etmiş olursunuz.
Anne-babayı değerli ve yeterli görmeyen çocuk, onlardan bir şey öğrenmez.
Çocuğunuzun yanında eşinize karşı rencide edici, aşağılayıcı davranmamalısınız.
Anne-baba olarak hatalara karşı sınırları belirlenmiş olarak hoşgörülü davranın.
Dizilerde edep, terbiye, görgü ve kültüre ters düşen davranışlar, çocukların kişileri model alması, saygısız davranışları daha çok tetikliyor. Televizyon izleme alışkanlıklarını mutlaka gözden geçirmelisiniz.
Bizler de sınıf ve branş öğretmenleri olarak öğrencilerimize "Saygı" konusunda mesajlar veren hikâyeler okuyarak, filmler izleterek, tüm öğrencilerin katılabileceği etkinlikler ve yarışmalar düzenleyerek en önemli değerlerden biri olan "Saygı"yı çocuklarımıza kazandırmaya çalışacağız.
Mehmet Akif Ersoy İmam Hatip Ortaokulu olarak hepinize saygı, sevgi ve hoşgörü ile kuşatılmış günler diliyoruz...